Kinderyoga Baddha Baddha

Wat doen we in een kinderyogasessie?

 Een sessie bestaat uit een afwisseling van het uitvoeren van asana’s (de yogahoudingen), kindermeditaties, chanten van mantra’s, vertelmomenten, ademhalingsoefeningen- en spelletjes, relaxatiemomenten, kindermassage, yogaspelletjes en knutselmomenten. Ik symboliseer de actieve sessie-onderdelen als ‘de vuurlotussen’ en de relaxerende sessie-onderdelen als ‘de waterlotussen’. Meer daarover vind je op de instagram- en facebookpagina. 

Asana’s

De yoga-poses doen we niet zomaar. Ik verweef een mix van asana’s in een verhaal, giet ze in een spelvorm, stel ze voor als dieren… Zo houden we de sessie speels en motiverend. 

PranaYama
Ademhalings-
spelletjes

Een yogasessie zonder PranaYama is geen yogasessie. Een pasgeboren baby ademt vredig tot in de buik, maar slechts 20% van de bevolking blijft op een juiste manier ademhalen. Overprikkeling en stress hebben hier het hoofdaandeel in. 

We leren spelenderwijs de adem ontdekken om vervolgens de buikademhaling onder de knie te krijgen. 

Gronden

Doordat kinderen dag in dag uit gebombardeerd worden met talloze prikkels gaan er duizend en een gedachten door hun hoofd. Het denken is overactief. Wanneer we gronden brengen we de energie letterlijk terug naar omlaag: van het hoofd naar het onderlichaam. Ik breng de kinderen naar het hier en nu en laat hen focussen op het gevoel waarbij hun lichaam contact maakt met de grond. Dit noemen we ook wel aarden.

Bepaalde asana’s staan in teken van gronden, maar evengoed laat ik de kinderen dansen of alle energie uit hun lijf stampen op leuke percussiemuziek.

Kindermeditaties- en visualisaties

Door kinderen stap voor stap en spelenderwijs mee te nemen in de wereld van kindvriendelijke meditatie- en visualisatieoefeningen breng ik hen dichter bij zichzelf. Met de oefeningen spoor ik hen aan eventjes stil te worden, te voelen wat er binnenin gebeurt, hun energielevel te laten zakken, niet meer alert te zijn voor prikkels van buitenaf, los te komen van verwachtingen, … en bovenal hun eigen fantasiewereld weer tot leven te wekken. Visualisaties zijn dan ook een uitstekende techniek om de fantasie en creativiteit te stimuleren.

Net zoals bij PranaYama heb ik aandacht voor individuele verschillen bij de kinderen. Er zijn kinderen die vragen naar deze oefeningen, andere kinderen voelen vooral weerstand. Leren omgaan met die weerstand of andere mogelijke drempels verdient evenveel aandacht als de oefening op zich.

Mantras chanten

Door het samen chanten van mantra’s ontstaat er een magische energie waar kinderen blij van worden. Ik verplicht niemand om mee te zingen. Deel uitmaken van het moment is voor sommige kinderen al even ontspannend als meezingen. Door het chanten van mantra’s leren kinderen te zijn in het hier en nu. Ze komen los van hun gedachten en verleggen hun focus naar de mantra.

Kindermassages

Dit doe ik eveneens aan de hand van verhaaltjes, thema’s, massagekaarten, muziek,… 

Ik vind het belangrijk dat kinderen hun eigen grenzen leren kennen en aangeven. Wie liever niet gemasseerd wordt of wil masseren verplicht ik niet. Wat ook een mogelijkheid is, zijn indirecte massagetechnieken waarbij er gebruik gemaakt wordt van bijvoorbeeld veertjes om over het lichaam te strijken.

Vertelmomenten

Kinderen doen heel veel nieuwe indrukken op, gaan door veel verschillende emoties, leren constant nieuwe dingen … Bij de aanvang van de les zijn er dan ook kinderen die meteen staan te popelen om een verhaal te brengen. Andere kinderen houden liever hun gedachten voor zichzelf. Alles hierin is oké. 

Aan het begin van de sessie houd ik vaak een kort vertelmoment om daar ruimte voor te maken, maar evengoed plan ik een vertelmomenten in tijdens de les. Die momenten zet ik in om terug te komen op een oefening. Zo hebben kinderen vaak de nood om hun indrukken te delen na een ademhalingsoefening of relaxatiemoment. Het naar binnen keren is geen gemakkelijk taak voor kinderen. Ik geef kinderen dan ook de kans om die indrukken te delen en te kaderen. 

Teken- en knutselmoment

Teken- en knutselmomenten zullen steeds kort en bondig zijn. Ik zet ze in als een terugkoppeling van de sessie. Kinderen houden dan vaak de inhoud van de sessie langer vast en bovendien kan het heel motiverend werken.